onsdag 7 januari 2009

Realisationk


Igår var jag med om ett samhällsfenomen som har svällt ut över alla breddar. NK-rean för dem med svart kort, (det vill säga har samlat ihop minst 30 000 poäng). För att det inte ska bli några missförstånd vill jag bara tillägga att det inte var mitt kort jag gick på, utan jag sneakade in som +1. 

Jag var på plats utanför 11.40. Och fick en chock. Halva Stockholm var där! Det var köer utanför tre ingångar, allihopa var så långa att de slingrade sig fram och tillbaka. Dubbelköer! Jag kom in via barnvagnskön, som var ungefär två meter lång när vi kom, tyvärr med fara för mitt liv, eftersom folk försökte tränga sig in från gatan, med eller utan barnvagn, med eller utan kort. Folk slet i varandra, knuffades och betedde sig...som djur helt enkelt. Det var fascinerande. 

I början var det hanterligt, jag och syrran provade lite klänningar, (som jag inte köpte, tack och lov råkade jag ta fel storlek och kan sålunda äta även denna månad). Sen började det bli väldigt trångt. Det var svårt att ens gå in på Karen Millen, och efter att jag fått en armbåge i sidan och blivit inknuffad bland några jackor i ganska absurda färger gav jag upp och gick till reklamhörnan. Det vill säga, "Nordiska Designers". Typ Hope, Rodebjer, Acne och sånt. 

Eftersom hela Stockholms reklamelit slogs inne på den avdelningen gav jag upp på allt som innebar provrum. Hittade en fin jacka och ställde mig i betalkön, som tog 20 minuter. Tjejen i kassan var prao eller nåt, men riktigt så långsam var hon inte. Kön var löjligt lång. Eftersom jackan spräckte min budget gav jag upp efter det. Svettig, stressad och lite rädd. De har skapat ett monster. 

Lite kreatur bara. Helt orelaterat.

Inga kommentarer: