lördag 24 januari 2009

Liten läslista

Svarar självklart på bokutmaningen från storasyster:

1. Vilka författare köper du alltid i inbundet (dvs, snabbt efter boken kommit ut)?
Oftast gör jag inte det, brukar mest browsa pockethyllorna. Däremot kollar jag alltid den engelskspråkiga hyllan först för nyheter. Oftast mer uppdaterad eftersom det tar ett tag att översätta och sånt. Kommer nog köpa sista delen av Cassandra Clares Mortal Instruments-serie, City of Glass, direkt när den kommer, oavsett form. Tillräckligt svårt att vänta på leveransen med del två från AdLibris, pallar inte vänta på en pocketversion av del tre!

2. Vilka författare har du flest böcker av i bokhyllan?
Mina böcker är lite utspridda nu men på rak arm skulle jag nog gissa på John Irving, Haruki Murakami och Neil Gaiman.

3. Vilken var den senaste boken någon tipsade dig om, och vad tyckte du om tipset?
Haha! Good Calories, Bad Calories tror jag... Och jag har inte tagit tag i det riktigt än.

4. Vilken var den senaste boken du gav bort? Mottagande?
Det var nog Sputnik Sweetheart av Haruki Murakami. Till pappa. Han tyckte om den, såklart.

5. Har du några biblioteksreservationer just nu?
Nope. Var väldigt nära att reservera Flow av Mihály Csíkszentmihályi, (och där någonstans känner jag att jag hade förstått om han tog en pseudonym), men när jag insåg att man fick den direkt hem i brevlådan för 28:- inklusive frakt beställde jag den på Lycknis istället. Väntar med, ganska tålmodig, spänning. (Kurslitteratur.)
Däremot reserverade jag flera böcker i veckan under Litteraturvetenskap A, och sparade genom det oerhörda mängder stålar.

6. Vilken bok/böcker läser du just nu?
Jag har just läst ut City of Bones av Cassandra Clare, och väntar på ett AdLibris-paket med del två, City of Ashes. Har läst hennes grejer online under ett par år, och visste att hon jobbade på något hon skulle försöka ge ut. Kom på det häromdagen, kollade och hittade 2 av 3 böcker, och den tredje kommer förhoppningsvis ut här i mars. Värt att notera är även att böckerna blivit New York Times Bestsellers... Tyckte väl att hon hade nåt visst. Böckerna är ett slags nutidsfantasy, skriven för undom/ung vuxen. Skön humor, vass dialog och härligt äventyrligt. Skulle förmodligen bli en smash hit om hon nådde Pocket Shop.

2 kommentarer:

Alison sa...

Haha jag läste "nudistfantasy". Det hade varit en intressant genre.

E sa...

Wow, en hel genre dessutom. Hur skulle omslagen se ut för det första?