fredag 30 januari 2009

dramaturgen

Pjäsförfattarkursen leds av en Dramaturg/Regissör. Han är bra. Ändå kan jag inte riktigt ta honom på allvar. Alla i min grupp hade enligt honom "gått ifrån ämnet" lite väl mycket. Ämnet bestod av ett ord; HEM. Fri tolkning anyone?

Vi i min grupp hade skrivit om maktbalansen i förhållanden, om ett par på swingersfest och om hemmafester i allmänhet.

Han pratade i tio minuter om hur det här inte riktigt handlade om HEM. Eh? Skulle man skrivit om folk som höll på att bygga ett hus, och som pratade om hur de sen skulle bo där eller?

Sen hade han en lista med hittepåord som han gärna ville att vi skulle klämma in. Alla i min grupp hade lite diskret skitit i det. Undra på det, för övrigt. De ord jag kommer ihåg på fri hand är gagemacka, ohärlig, barndomsstol(en).

Jag undrar faktiskt vad han hade förväntat sig att vi skulle skriva om.

Gagemacka.

Nej. Jag vet inte vad jag ska säga.

2 kommentarer:

Anonym sa...

deg*** måste ju vara ett egenpåhittat ord som skulle funka fint i hans lilla tolkning? ni kan ju klämma in det annars :)

E sa...

ja alltså, han borde ju ha älskat initiativet att hitta på ett sånt ord... konstigt nog var mottagandet ganska svalt, så jag kommer nog inte att klämma in det i min omarbetning. tyvärr, får man väl säga. det piggar ju upp det mesta.