onsdag 4 mars 2009

Dagens kultur

Mediateorin med Clas inleddes idag med en bit ur filmen True Stories av David Byrne. Jag måste köpa den. Om så bara för scenen där större delen av en bar avlöser varandra framför mikrofonen till Talking Heads, (tror jag att det var). Riktigt snygg film, tycker jag som dessutom har en ganska hög tröskel för vad jag orkar se i filmväg.


För övrigt, Until I Find You av John Irving. Jag saknar ord, och då är det åtminstone fjärde gången jag läser den nu. Det är en bok som bara blir bättre av att läsa den igen, särskilt som första delen ger mer när man vet hur det egentligen ligger till. Vad jag älskar Jack Burns.


Bara scenen när Jack som fyraåring är i Amsterdam med sin mamma, tatueraren Alice. Och han hittar marijuana i byrålådan på hotellet. Och byter ut höet i julkrubban så att Baby Jesus rests on a bed of pot. Och typ alla andra scener. John Irving är en helt fantastisk man.


Ska han inte ge ut något nytt snart?

Inga kommentarer: