torsdag 25 december 2008

Årets...

Årets säljbonanza:
De senaste dagarna har jag jobbat med att sälja teknikprylar i Kista Centrum igen. Vem hade gissat att hela Stockholm köpte alla sina julklappar i Kista den 23 december? Men så är det tydligen. Nummerlappsmaskinen gick varm, jag, sprang mellan disken och lagret som en skållad råtta och när jag lämnade butiken vid 22 hade jag ensam sålt grejer för 50 000. Vi var sex personer som stod där hela dagen. Puh.

Nu undrar du förstås, märks det någon skillnad i köpbeteendet hos folk med tanke på finanskrisen? Och svaret är ja. Tidigare år har folk tydligen köpt mer gps:er, mobiler och dylika dyra saker. I år fick jag frågan "Har du nåt tips på en kul present för under hundra spänn?" ungefär 700 gånger på tre dagar. Nu såhär efter jul hoppas jag att jag aldrig får den frågan igen, för jag kommer tyvärr att behöva slå personen som ställer den hårt i ansiktet. 

Årets populäraste julklappar på mitt jobb: 
Orgasmatron Mini huvudkillare, 49.90
Knep och knåp i trä, set med 4,  149.90

Årets tråkiga upptäckt:
De har spärrat Facebook och alla andra roliga sidor på jobbet och jag är därmed avskuren från verkligheten i och med att jag inte har internet hemma heller. 

Årets T-banechaffis:
Det roligaste som har hänt mig under den här veckan, förutom när jag fick gå från jobbet på julafton, är nog följande:

Jag sitter på tunnelbanan på väg till jobbet. Solen skiner. I Alvik står vi still ett tag, och plötsligt hörs förarens röst i vagnen:

"Hej allihopa! Jag tänkte passa på att önska er alla en riktigt trevlig dag! Och det borde inte vara så svårt att ha en fin dag idag, med tanke på det fina vädret vi har utanför. (Det är tyst en stund, alla skrattar lite och tittar på varandra.) Sen tänkte jag passa på att utlysa en liten tävling! Försten till Kristineberg vinner!"

Tåget lämnar perrongen, åker en stund, och så

"Och DÄR gick jag i mål! Flera meter före alla er andra! Haha! Så kan det gå. Men ni var också väldigt duktiga förstås. Tack för att ni deltog och som sagt, ha en riktigt trevlig dag nu!"

Bättre än solsken, om ni frågar mig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken härlig t-baneförare! Garanterat samma som då och då, utan som helst förvarning, drar till med när det är oerhört trångt i vagnen (jag citerar) "...och så drar vi in magen, så att dörrarna kan stängas". "...och så prövar vi igen, ja kom igen, lite till kan du..." eller klassiska jag- är-riktigt-trött-på mitt jobb-snacket. Jag kallar honom hötorgsmannen, alltid gröna, alltid under rusningstid.