tisdag 18 december 2007

Temperament om temperatur

Min chef ringde och bad mig komma tidigare imorgon, vilket minst sagt är bra eftersom jag då kommer att jobba under en period då jag annars garanterat skulle sova. Förut var det ganska obehagligt att jobba på vintern. Det blir kallt i affären, jag fryser lätt och de där blå skjortorna vi har knappast är så varma.

Om det inte är sommar förstås, för tyget är ganska grovt. När chokladen smälter i hyllorna, (akta er för Dubbelnougaten under juli-augusti), är det inte så roligt att sitta med långärmat. Det blir så att säga det motsatta problemet.

Men tillbaka till vinterproblemen. Jag har använt en öppen ziptröja över min skjorta förut, men det är inte optimalt, chefen brukar titta lite missnöjt på mig då för "det är inte lika tydligt att jag jobbar där". Då brukar jag tänka på att om jag är ledig och handlar själv, i civila kläder, och lyssnar på musik, så kommer det ändå fram folk och frågar var saker står eftersom de vet att jag jobbar där. Och så tänker jag "skyll dig själv om du inte ger mig nåt varmare att ha på mig". Men jag säger ingenting för att inte verka provocerande.

Nu har emellertid detta problem löst sig på ett mycket tillfredsställande sätt. Efter ca två års anställning har jag lyckats lägga vantarna på en fleeceväst. Ni hörde rätt. En fleeceväst. Den är svart och jag hoppades på att jag kunde ha den över någon annan tröja, men det var tydligen inte aktuellt. Så nu sitter jag där med Vivoskjorta under Vivoväst och fryser i alla fall lite mindre om torson. Om jag rent hypotetiskt skulle jobba kvar i två år till, så kanske de till och med hostar upp ett plagg med ärmar...

2 kommentarer:

Alison sa...

Åh, snyggt med Vivo-väst! Lägg upp en bild snarast! :)

Förresten undrar jag en sak: hur mycket stör man sig på kunder som anmärker på felaktiga priser? Jag köpte två grapefrukter häromdagen, just för att det stod 2 för 15:-. Kollade sedan kvittot och såg att jag fått betala styckpris, dvs 9:90/st. Ingen rabatt dragen någonstans. Orkade inte tjafsa om fem spänn eftersom kön bakom mig var lång, men kände mig lite lurad.

E sa...

Det ska nog gå att ordna... Den är helt fantastisk.

Jag stör mig inte alls på såna kunder,, så länge de inte har tagit med sig skylten, skriker på mig inför hela affären och vägrar förstå att jag inte försöker förstöra deras liv. Jag brukar bara skriva upp att det nya priset ska läggas in, be om ursäkt och snällt ge dem mellanskillnaden. (Det gör jag även om de skriker på mig i och för sig, någon måste ju behålla värdigheten...)